Tak mě napadá, že jsem ještě nikdy nepotkal člověka, který by byl ochoten přísahat na melodiky Rough Silk a jejich kompletní diskografii jako na něco, co nesmí ve sbírce příznivců tvrdší muziky bezpodmínečně chybět. Důvodem bude nejspíš nesporná kvalitativní rozkolísanost jednotlivých alb a zároveň stylová nespoutanost a neortodoxnost, která se občas vymyká tradičním postupům. Rough Silk, kteří už dávno rezignovali na divokou kadenci vydávání alb z první patnáctiletky jejich života, jsou tak čím dál tím víc spíš (i přes jednoznačnou chytlavost některých skladeb a snad i alb) tipem pro hudební badatele se smyslem pro potrhlost. A s aktuálním albem (on už ten název mnohé naznačuje) „Progressive Oi - Pop“ tomu všemu Rough Silk nasadili korunu. Jako by hlavní postava kapely, klávesák Ferdy Doernberg, měl potřebu totálně si ulevit od všech těch seriózních angažmá, ve kterých působil či působí…
Na co tedy můžete na desce narazit? Na cokoliv. Jazz, Alice Cooper, punk, žestě, humpolácké sbory, kovbojárny s nádechem country, progresivní zašmodrchané pasáže, majestátní posmutnělost, záplava kláves, blues, nekomplikované písničkářství, staromilské Hammondy, diskotékové pasáže, orientální motivy, španělské rytmy, lidové nástroje, country-punk, … a takhle by se dalo pokračovat a jednotlivé ingredience mezi sebou promíchávat tak, až by vznikaly zcela nové dosud nepojmenované kategorie. Zásadní je však fakt, že prokoušete-li se tou záplavou překvapení, kdy často netušíte, s čím se Rough Silk vytasí za nejbližší zatáčkou, zjistíte, že ono to má hlavu i patu, dalo by se říci i hudební logiku, že kapela pracuje s velmi nevtíravými melodiemi, že instrumentálně i pěvecky se hraje na velmi vysoké úrovni a že při tom zdánlivém kašlání na většinu zaběhlých pravidel (v rámci alba, v rámci jednotlivých písní to zas taková výtržnost není) jsou Rough Silk velice zábavní.
Tuhle desku nelze charakterizovat jedinou skladbou, těch momentů, které jsou zcela radikálně odlišné od ostatních je celá řada a skladeb, které se mohou stát trefou do černého je přesně čtrnáct, výjimkou je přepestré intro „All Hands On Deck“, které lehce charakterizuje následující téměř hodinu a čtvrt trvající dění, nesourodě pospojované úryvky jsou výzvou pro silné nervy a tolerantní povahy. A pak už v dokonalé dramaturgii, kdy ty nejsilnější kousky přijdou až v závěru alba (že by to souviselo s tím, že si člověk skutečně musí nejdřív zvyknout na kapelní smysl pro nesmysly?) se začnou dít velmi zajímavé věci. Dramatická „A Traveller´s Guide Through Insanity“ se slide kytarou, ležérním zpěvem, ukvákanými motivy, velmi silným melodickým refrénem se ještě tváří seriózně, houpavě staromilská bluesovka „Man with A Microphone“ zabrousí až do jazzu, melancholicky hladivá „Child Of Mine“ s uchraptěným vokálem Herberta Hermanna bouří emocemi a nepokrytě šťouchá do Savatage. Výlet od riffování ke humpolácké kovbojárně s až vlezlým sloganem „Mephistopheles (Mephisto Revisited)“ zní jako parodie na Cinderellu bez jakýchkoliv úsměšků, „Patience Is A Word I Don´t Understand“ dokonale klame tělem úvodní španělkou i smyslně barovým vokálním příspěvkem basandy Anke Sobek, aby se následně zvrhla do nekoordinované punkové divočiny s humpoláckým refrénem a nakonec končila zase v tom začouzeném baru s jazzovým odérem, pidlikačka-country-punk s vokálním dialogem „Working Class Crewsicians“ působí velice svěže, mladicky a nespoutaně, po bouřlivém úvodu zklidňující bluesovka „The Law Of The Jungle“ s velmi snadno zapamatovatelným refrénem by celkem snadno zapadla na soundtrack k filmu „Django Unchained“. Milion chutí, milion zážitků…
Někdy může být šašek moudřejší než král. A aktuálně chytře šaškujícím Rough Silk (důkazem budiž i občasný černý humor v textech alba) se to v případě bezprostředního „Progressive Oi - Pop“ povedlo. Jasně, asi bude řada těch, kteří tohle v podstatě silně rozporuplné album snad až zhnuseně navždy odloží, ale já si nemůžu pomoct, s úsměvem kolem celé hlavy sjíždím tenhle vytlemeně emotivní a bezprostřední mišmaš s ohromnou chutí (a s kovbojskými holínkami na nohou) stále dokola.
|