Tak tohle už má blíž k vědecké práci než k zábavné muzice. „Cognitive Dissonance“ (velmi trefný a v podstatě mnohé osvětlující název), pátá nahrávka tachovských Neurotic Machinery je totiž maximálně technická záležitost (dominanci v tomto směru na sebe berou bicí), ve které vyzrálé individuální schopnosti jsou tím základním kamenem, kterým lze desku charakterizovat, nijak přehnaně složitá, nicméně přece jen poměrně zašmodrchaná, nejednoznačná a tím pádem docela nesplavná struktura skladeb (inu, experimentální post metal), jejich precizní provedení a velmi čitelný zvuk, ve kterém všechny tyto vlastnosti jasně a zřetelně vyniknou, pak tuto skládanku doplňují.
Konzistentní nálada, která navzdory kontrastu depresivního chropotu Ondry Uhlíře a živým a leckdy docela projasněným instrumentálním hrátkám, je poměrně soudržná a neměnná, docela přispívá k tomu, že album (což právě ve spojení s tou precizností a detailností skladeb je skutečně nezbytnost) vyžaduje plnou soustředěnost, jinak může vcelku neškodně klouzat kolem vás, protože nenajdete žádný háček na první dobrou ani sebemenší pokus o jakoukoliv chytlavost skladeb. I proto jsou veškerá vybočení z velmi intenzivního nátlaku, jako třeba zvonivé poťuknutí kláves či saxofon v „Depraved“, či akustická kytara v „Ire“, velmi osvěžující.
Progresivita, jazz? Zvraty, nestálost skladeb, změna nálad a velmi obtížná uchopitelnost skladeb, která brání tomu kteroukoliv vyzvednout nad ostatní. A proto by hodnocení „Cognitive Dissonance“ bylo třeba rozdělit na dvě hromádky. Patříte-li k těm, kteří si libují v neortodoxních postupech, v zauzlovaných hudebních labyrintech, v napjatém prozkoumání každého detailu, každé kličky a kompoziční i hráčské preciznosti, máte k dispozici prakticky nevyčerpatelný studijní materiál. Patříte-li k těm, kteří se rádi svezou na melodické vlně a upřednostňují tradiční strukturu skladeb, jen těžko najdete důvod po téhle desce sáhnout. A protože osobně to mám, že interní badatel je přesycen a přitom pocitová kamna jsou zcela vychladlá, je celkové hodnocení prostým aritmetickým průměrem.
|