Zdá se, že postupné pronikání popových a diskotékových lákadel do tvorby symfo metalových kapel je značně chytlavý trend. Ale že mu na novince „Riddles, Ruins & Revelations“ podlehne i tahoun Sirenie Morten Veland, to je docela překvapení. Morten je dostatečně zkušený kozák, takže jednak tyto vlivy udržel na natolik snesitelné úrovni, aby se z desátého alba Sirenie nestala plytká a průhledná nahrávka, jednak je většinou dokázal využít natolik důmyslně, aby (alespoň v některých pasážích) je bylo možné brát jako určitý přínos. A hlavně, u mikrofonu stojí šarmantní Emanuelle Zoldan, která se svým smyslným hlasem zjevně dokáže Sirenii vytáhnut z lecjaké šlamastiky.
Pokud jste vymetali v devadesátých letech taneční parkety, možná vám o téhle nahrávce leccos prozradí fakt, že Sirenia si jako finální výpůjčku vybrala taneční hit „Voyage Voyage“ od Desireless. Dostal samozřejmě sytější a dynamičtější kabát, což dominantní primární pohupování nijak nenaruší a přesto tahle skladba do charakteru kolekce náladově dokonale zapadá. V první řadě je nutno uznat, že verze od Sirenie má své nesporné kouzlo (a zase na tom má ohromnou zásluhu podmanivý hlas Emanuelle, které to v rodném jazyce velice sluší). Na druhou stranu může dlouholetého příznivce kapely trochu vyplašit fakt, že tam, kde tanečnost písní není tak výrazná, prošpikuje je Morten spoustou samplů, syntezátorů a podobných umělých pomůcek, které občas zatlačí do pozadí většinu kovového. Z čehož je jasné, že svět Sirenie se hnul. Vzhledem k tomuto posunu je velmi důležité, že si Sirenia zachovala čich na dobré melodie a dostatečnou pestrost – syrovější a hodně dospělá „Towards An Early Grave“, příjemně vyhrocený dialog s mužským zhrublým hlasem v „Downwards Spiral“, či pulsující „The Curse Of Mine“, do které pronikne něco šansonové nálady a trocha křehkosti, v sobě mají naprosto živočišnou sílu. A pokud se dokážete bez újmy dostat i přes kontrastní „December Snow“, ve které spolu svět metalu a popu docela vydatně zápolí, budete na nejlepší cestě uznat, že tenhle krok Sirenia ustála se ctí.
Ztratila tím sice něco z vlastní osobitosti a odsekla pár svých kořenů, ale na rozdíl od řady podobně „vybarvujících se“ kapel a jejich novinek je „Riddles, Ruins & Revelations“ nahrávkou, jejíž poločas rozpadu se zdá být hodně vysoký.
|