„The past is deleted.“ To jsou úvodní slova apokalyptického příběhu „Mental Reservation“ a nelze jinak, než souhlasit všemi deseti. Těžko se vypořádávali provozovatelé melodického metalu s grungemánií. Návraty na scénu obvykle znamenali buď nutnost přizpůsobit se anebo najít nové cesty. Scanner si vybrali hledání. A protože vzpomínky na devastující alba z osmdesátých let ještě nestačily vyblednout, stalo se „Mental Reservation“ albem, které nebylo přijato zrovna jednoznačně. Na jedné straně stáli pamětníci, kteří takřka zoufale lomili rukama, na straně druhé byli příznivci nezatížení předsudky a vděční za to, že se melodická říše znovu začíná zlehka zelenat a rozkvétat. Už jen z toho pohledu, že ze staré sestavy zůstal jen Axel A.J. Julius, bylo bláhové očekávat, že se Scanner vrátí do starých kolejí. Nevrátil. A tak albem „Mental Reservation“ začala pomyslná druhá etapa života kapely.
Hned na úvod se patří říci, že „Mental Reservation“ rozhodně není žádný propadák. Jen mu chybí oslnivá energie z prvních dvou alb. Důvodů může být hned několik. Jednak citelná změna na postu zpěváka. Novým pěvcem se stal Leszek Szpigiel, známější pod jménem Haridon Lee, chlapík, jehož hlas není zdaleka tak efektní a přitom útočně agresivní, jako hlasivky jeho dvou předchůdců. Dalším důvodem je i velikost krajíce, který si Scanner při tomhle chodu naložili. Myšlenka na koncepční album byla (na rozdíl od „Hypertrace“) tentokrát dotažena do úplného konce a „Mental Reservation“ je tak kompletním vyprávěním o životě hlavního hrdiny Neila Legweaka. Od koncepčních příběhů člověk tak nějak očekává dramaticky stupňované napětí či vyvrcholení. V případě „Mental Reservation“ však kolekce písní postrádá nezbytnou příběhovou konstrukci. Samy o sobě jednotlivé skladby zaujmou, Scanner potvrzují, že umí napsat chytlavé melodie, které s německou precizností dotáhnou do blyštivého výsledku, dobře vyprodukují a dobře zahrají do poslední noty. Jenže vytvořit vzrušení, které na minulých deskách přicházelo takřka letmým lusknutím prstů, jim na „Mental Reservation“ dá docela dost práce.
A tak tentokrát ani není tak složité vybrat vlašťovky, které by neměly uniknout vaší pozornosti. Zejména je to první balada v dějinách Scanner, „Your Infallible Smile“, citlivá a emotivní Neilova zpověď s příjemně zmohutnělým refrénem. A pak rychlovky „Conception Of A Cure“, první pořádně oživlá melodie na desce s krásně ukřičeným refrénem, razantní, šlapavá powermetalovka s povedeným chorálem „Nightmare“ a závěrečná uspěchaná „20th Century Crusade“. Základem všeho a nejpozitivnějším kouskem skládačky jsou barevné a nápadité (ale nezapomínejte, že stále jsme v rámci power metalu, tudíž nijak objevné) kytary. Ke zbytku desky lze říct asi tolik. Rozhodně neurazí, v řadě podobně znějících melodicky metalových desek se neztratí, ale ani nevynikne. Co z přitažlivosti Scanner ztratili na hudbě, to se pokusili zachránit alespoň obalem desky. A tak poprvé se u nich objevila emotivně přitažlivá obálka, pochopitelně korespondující se samotným příběhem. A věřím tomu, že obrázek plačícího božího oka působí na power metalisty jako magnet.
Neškodně příjemná deska. Učesané album, na kterém Scanner představili svoji mírnější a líbivější tvář. Výpravná záležitost, které chybí gradace. Deska, která se nejspíš bude líbit. Ale ze židle vás nezdvihne.
|