Dlouhých dvanáct let hledal (a výčet muzikantů, kteří touhle kapelou prošli, svědčí o tom, že to bylo hledání intenzivní) Zlatko Kušter ideální sestavu a hlavně správnou parťačku k vokálním dialogům, až se mu podařilo znáborovat Ivanu Novak, se kterou chorvatští Tearless po předchozích čtyřech demonahrávkách natočili v letošním roce debutové album „Step Into Darkness“. Které rozehrává potemněle gotické divadlo a zároveň vybízí posluchače ke hře na jakési „vadí – nevadí“ a vytváření seznamu pro a proti.
Hlavním pro jsou jednoznačně vokalisté. I když model zpívající a chroptící muž v opozici ke křehké dívce může evokovat dávno objevený, x-krát využitý (a x-krát zneužitý) tradiční vzorec, Tearless jsou především zásluhou Ivany Novak přece jen o chlup jinde. Její sytý a zvučný hlas s velmi zajímavou barvou rozhodně nepatří do kategorie bezbranných křehotinek a mohl by se stát jednou z nejsilnějších zbraní kapely, obzvlášť když se Zlatkovým čistým kovovým hlasem tvoří skutečně dokonalé spojení a Zlatkův vyhrocený chropot nabízí tomuto spojení další rozměr.
Na druhé straně největší proti se jmenuje atmosféra a občasná tvůrčí impotence. Gotický metal v podání Tearless je celkem zádumčivý, melancholický a potemnělý, v určitých momentech se halí do doomového oparu a má celkem blízko třeba k takovým Paradise Lost. Jenže se příliš potýká s tím, že hru na atmosféru Tearless opakovaně rozehrají v začátcích skladeb prostřednictvím krátkého piánového motivu, či kytarového vybrnkávání, aby se jim s nástupem ostatních nástrojů podařilo celkem snadno zbudovanou náladu rychle rozehnat, horší je, že se na ní někdy nedaří ničím významnějším navázat. A co je ještě horší, v samotném úvodu alba nasazené nevýrazné melodie (obzvlášť po nepřehledném hrubém úvodu „Deathwish“), repetitivnost motivů a trochu stereotypní frázování Ivany činí jejich tvorbu značně rychle vyčerpatelnou a nepomohou ani opatrná, nijak vyvíjející se a spíš z povinnosti nasazená sóla. Zvuk nepůsobí kdovíjak majestátně, což lze brát jako pozitivum, nebylo by asi úplně na místě nijak složité nápady kdovíjak přeplácávat.
To zajímavější se děje v druhé půlce alba. Agresivnější nástrojová hradba v „Inside Your Raven Eyes“ nastoupí po vláčném piánově ušeptaném úvodu, ubzučená kytara ve spojitosti s uchraptěným vokálem chytne až blackový nádech a na poměry alba až na špičkách vytažená Ivana dodá tu tolik potřebnou atmosféru. Z téhle skladby kouká lehce naivní démoničnost, ale po předchozím rychle vyčerpatelném menu (byť s náznaky chytlavosti) se konečně něco děje po celou dobu skladby, a to i v instrumentální pasáži. To, že přirozená hrubost Tearless (v tomhle případě v povedené kombinaci blackových, doomových a gotických tkalounků) svědčí, Chorvati ukazují v naléhavé „As She Leaves Me Alone“.
Je to trochu souboj mezi dramatem a stereotypem, mezi nápaditostí a tuctovitostí. Být bookmaker, nejnižší kurs bych jednoznačně nasadil na remízu, což značí, že Tearless se svým debutem oscilují kolem průměru, který neurazí, ale ani nenadchne. Třeba příště, když se jim podaří zalepit díry, kterými jim utíká ze skladeb atmosféra.
|