Strapping Young Lad nikdy neprodávali miliony desek a ani nepatří mezi „nejznámější“ metalové kapely minulosti. Přesto v historii zanechali velmi výraznou stopu a patří mezi nejoriginálnější kapely extrémního metalu. V čele této kanadské mašiny stál multiinstrumentalista a hudební dobrodruh Devin Townsend. Kariéru nakopl skutečně ve velkém stylu, protože se stal zpěvákem Steva Vaie na albu „Sex and Religion“ (1993). Poté hostoval u industriálních Front Line Assembly a industriální cítění jako by si přinesl do Strapping Young Lad.
4. dubna 1995 vyšla debutová deska „Heavy As A Really Heavy Thing“, která však byla spíše Townsendovým projektem, protože sám nahrál téměř všechny nástroje. Měl tu sice pár hostujících muzikantů, například bicí nahrál Adrian White a Chris Beyes, hostujícím kytaristou v některých skladbách byl potom Jed Simon, pozdější právoplatný člen kapely.
„Heavy As A Really Heavy Thing“ je nevyrovnanou deskou a po právu je v rámci diskografie kapely nejméně zmiňovanou položkou. Přesto je tu několik zajímavých skladeb, které jasně ukázaly budoucí tvář kapely. Jako by si Townsend chtěl jen některé věci vyzkoušet a později vypilovat a zdokonalit. Hned úvodní „S.Y.L.“ je nejlepší skladbu na desce a kouskem, který se dá označit jako klasika této skupiny. Nesmírně divoká skladba s riffem, který v počátcích své kariéry Townsend hojně využíval. Thrash si tu podává ruku s industriálem a Devin řve jak o život. O to více překvapí melodický a hitový refrén. Jako by Strapping Young Lad zpočátku zápasili na dálku v tu dobu se strmě stoupajícími Fear Factory.
„In The Rainy Season“ je thrashová mlátička ve středním tempu, která však jako by ani na chvilku nezůstala v klidu. Rytmika se často mění a chvílemi hudba působí až schizofrenně, což je ovšem kapele vlastní. Všemožné zvraty se dají označit až za šílené. Všudypřítomné industriálno je obohaceno i o téměř hypnotický závěr skladby, kde se projeví Townsendovo cítění pro krásné harmonie. Z příjemné relaxace se dostáváme ke „Goat“ ze které může třeštit hlava. Velmi silně industriální skladba, která si bere hodně i z rachotivého ambientu, kde slyšíte různé stroje a máte pocit, že se projíždíte na lisu a brzy budete rozmačkáni. Devin se zde snaží o hlubší growl, ale výsledek je spíš rozpačitý.
V podobném duchu se pokračuje dál v „Cod Metal King“, která je snad chvílemi říznutá technem. Trocha Ministry, Fear Factory a bláznovství. Deska vystrčí zuby až s další tříminutovou fofrskladbou „Happy Camper“. Jedna z mála písní na desce, která dost dobře definuje tvář kapely. Rychlá energií přetlakovaná věc, kde Devin tak rychle artikuluje, že nemáte šanci mu porozumět. Podobné kousky se u Strapping Young Lad objevovaly dál, ale přeci jen v povedenější podobě.
„Critic“ je další brutalitkou na albu. Rychlá thrashová věc, která riffy může přerážet kosti. Neskutečná energie, kterou bych označil jako trademark této kapely. Druhá polovina alba ovšem o tuhle silnou energii přijde. Hudba jede buď ve středním tempu, nebo opět experimentuje s elektronikou a tvrdým industriálem. Zní to ale roztahaně a především nezáživně. A nezachrání to ani závěrečná srandička v podobě ztřeštěné „Satans Ice Cream“.
„S.Y.L.“, „In The Rainy Season“, „Happy Camper“ a „Critic“. To jsou skladby, které ukázaly směr, jakým se kapela měla ubírat dál a pro neznalého posluchače mohou být vstupenkou do světa Strapping Young Lad. Jinak je „Heavy As A Really Heavy Thing“ poměrně rozpačitou nahrávkou, kde sice na jednu stranu Townsend hodně experimentuje, na druhou to však místy působí neposlouchatelně a nezáživně. Debutová deska je tak jakýmsi nádechem k budoucím věcem.
|