Ať už je za tím sentiment či cokoli jiného, zdá se, že vábení nejslavnějších muzikantských období Maxe Cavalery nabývá na síle. Dokazují to jak koncerty věnované albu „Roots“, tak rovněž novinka a v pořadí jedenáctá studiovka kapely Soulfly. Ta nabízí jakýsi průsečík mezi etapami, kdy Sepultura nahrála poslední čistě thrashmetalový počin „Arise“ a už se pod (pravděpodobným) vlivem Pantery pouštěla do groovy prostředí, které po oťukávání na fošně „Chaos A.D.“ našlo věhlasné vyústění na již zmíněném zápisu „Roots“.
Na albu s podobně úderným titulem "Ritual" si tedy groove tyká s thrashem, tentokrát ovšem spíše ve prospěch druhého jmenovaného žánru. Krom toho zaslechneme hardcore, a to v typicky úsečných (a stále hrdelně pronikavých) Maxových frázích, dále industrial nebo death, jenž se projeví nejen v kytarových vírech a občasných blast beatech (které pánové neváhají použít pouze na dvouvteřinovou akceleraci písně), ale také v growlingu hostujícího Rosse Dolana z Immolation („Under Rapture“). Druhým pozvaným vokalistou je Randy Blythe (Lamb Of God), který dodává šťávu songu „Dead Behind The Eyes“. Krom něj v dané skladbě zaslechneme dravé thrashové strouhání, melodické sólo, hbitý kvalt i aktivní změny temp. Podobně bohaté dění je pak symptomatické pro celou desku a dodává jí správně těkavou energii.
Riffy můžou x-krát evokovat (a také evokují) dřívější Cavalerův - potažmo Kisserův - rukopis, který má kytarista a spoluautor Soulfly Marc Rizzo evidentně výborně nastudovaný, přičemž reminisence je někdy malinko za hranou a zároveň je zde patrná určitá hra na efekt, díky neustálým zvratům to ale mnoho nevadí, navíc původní náměty stále zabírají (až na výjimky, jako je celkem obyčejný štych "Evil Empowered"). Tak např. sugestivně drtivá vokální dikce, jež nastoupí ve slokách kusů „The Summoning“ a „Under Rapture“ a kterou jsme mohli v podobné verzi slyšet z Maxova hrdla již několikrát (např. zmíněný zářez „Arise“), se mně osobně snad nikdy neomrzí, stejně jako strmé thrashové riffy, které sytí základ nejedné z písní. Nic nemám ani proti nátiskům "Bite The Bullet" (s parádně řádícím mladým bicmenem Cavalerou!) a "Ritual", které jsou v některých pasážích v podstatě nepokrytými variacemi na hit „Bloods Bloody Roots“, spojení skákavých groovy kytar a tribal popěvků s perkusemi (nahrávalo se s arizonským kmenem Navalo) nicméně funguje v současnosti stejně jako v roce 1996. Etno prvků zde mohlo být klidně hojněji, kolapsové tření civilizace s mizejícími pralesy je totiž aktuální víc než kdy dříve (kmenovými zpěvy rámovaná „Blood On The Street“ působí jako úzkostný řev džungle proti „betonovému mamonu“). Fošna „Ritual“ je hodně o pocitech, když ve své hluboké a náladotvorné rytmizaci vyvolává pravěké pudy a dříve tak běžné souznění s přírodou.
V tomto ohledu působí malinko divně outro „Soulfly XI“ s „noirovými“ saxofony a celkově trochu nekompatibilní atmosférou, na danou skladbu je však možné nahlížet jako na jakýsi příslib naděje, který vyvažuje předešlé temno (což částečně sedne i poslední regulérní song „Feedback!“, kde o thrashové stěny šlehají rozverné punk´n´rollové jiskry). Na závěr je nutné uvést výborný zvuk, o nějž se staral Josh Wilbur, mimochodem velký fanoušek devadesátkové Cavalerovic tvorby, stejně jako vizuálně odzbrojující motiv na obalu desky („kreslil“ Eliran Kantor). Album „Ritual“ je agresivním ozvukem dnešní doby, zpracovaným za použití osvědčených a stále funkčních kompozičních postupů. Dobrá práce.
|