Po sérii ípíček, singlů a čachrů v sestavě konečně v listopadu letošního roku vyšlo album „The Extraterrestrial Compendium“, které je debutovým zápisem projektu Dire Peril. Za tím stojí multiinstrumentalista a skladatel Jason Ashcraft (Helion Prime), který je zároveň velkým fanouškem světa sci-fi, a tak se rozhodl – po vzoru krajanů Iced Earth, kteří podobným způsobem zpracovali hororové příběhy – napsat skladby podle svých oblíbených filmů. Dlouho k sobě nemohl najít správného parťáka, až v roce 2015 zlanařil zpěváka Johna Yellanda a bylo hotovo. Výsledkem je povedené metalové dílo, které se trochu podobá tvorbě Johnovy domovské formace Judicator a hodně zmíněným Iced Earth, což ale vzhledem ke všeobecné kvalitě ničemu extra nevadí.
Naopak, pokud patříte mezi fanoušky těchto spolků, případně – zejména ve vokálech snadno identifikovatelné - ikony Blind Guardian, jste v případě Dire Peril na správné adrese. Technická vytříbenost, ostré pochodové riffy, thrashový náboj, obrovské množství melodických vyhrávek, akustické zjemňování nebo naopak strmé metalové zhutnění, to jsou základní instrumentální ingredience, kterým dodává finální šmak Johnův pěvecký výkon, případně několik hostujících jmen, na jejichž vrcholu stojí Holanďan Arjen Anthony Lucassen (Ayreon). Vše se každopádně poslouchá náramně, až na jeden menší zádrhel, jenž se neváže k jednotlivým písním, ale albu jako celku.
To totiž ve finále indikuje známky jisté splývavosti a rozlišovací parametry mezi dvanácti nabídnutými kompozicemi nejsou - minimálně pocitově - nijak veliké. Vyzdvihnout je možné kusy s extra chytlavými vokálními linkami, jako je „Heart of the Furyan“ a „Queen of the Galaxy“ s hostující pěnicí Brittney Hayes (Unleash The Archers), případně songy s podobně chytlavými sóly („Planet Preservation“, „Enemy Mine“ či „Altair IV: The Forbidden Planet“) nebo zkrátka skladby s celkově o malinko silnějším tahem („Yautja (Hunter Culture)“, „The Visitor“, „Roughnecks“ a opět „Heart of the Furyan“). Slůvko „malinko“ je ovšem zásadní, jelikož autorská variabilita skutečně v komplexním rozsahu neoslní a není schopna bez zakolísání udržet šestašedesátiminutovou stopáž nahrávky. Výsledné hodnocení tuto skutečnost zohledňuje půlbodovým odečtem.
|