Tak ať to máme rychle za sebou – Covid. Tím je odbyté téma, která vloni (a bohužel patrně i letos) hýbalo úplně se vším. A můžeme se jít věnovat tomu zábavnějšímu. Na hudebním poli toho naštěstí bylo tolik, že tradiční sestavování žebříku je opět radost i řehole zároveň. A jelikož ten loňský rok byl náročný, opět si ulevím od jedné starosti a nabízím vám nahlédnutí do mých hudebních příchutí bez toho, abych vážil, jestli to které album bylo o ždibíček výš než ty ostatní. Ono se mi to stejně zase brzy promíchá, ale až se to stane, tato alba mezi těmi za loňský rok nejoblíbenějšími určitě chybět nebudou.
Zahraničí:
AD INFINITUM - Chapter I: Monarchy -
Melissa Bonny (snad poprvé) vsadila především na svojí ženskost a fakt se dá poslouchat do nekonečna.
ARMORED SAINT - Punching The Sky -
„…nyní máme takový druh svobody, kterou jsme na začátku kariéry neměli, můžeme riskovat a dělat hudbu, kterou chceme slyšet“ padlo ze strany kapely na adresu téhle desky. A přesně to se na desce odráží.
COMMUNIC - Hiding From The World
- Agresivní, melancholičtí, spolehliví metaloví vypravěči.
DEMONS & WIZARDS - III - Jon Schaffer a Hansi Kürsch se kdysi hledali, až se našli. A když se po patnácti letech našli znovu, tak jim to stále skvěle funguje.
DIABULUS IN MUSICA - Euphonic Entropy
- To si prostě jen tak ve volných chvílích odskočíte od malých dětí a uděláte parádní desku.
FALCONER - From a Dying Ember - Falconer mají až šibeniční smysl humor. Pár let se tváří, jako že se jich hudební byznys netýká, pak vystřelí parádní desku a ještě než ji vydají, tak oznámí, že se jich hudební byznys fakt netýká.
PARADISE LOST - Obsidian -
Největší překvapení. Nikdy by mě nenapadlo, že se mi Paradise Lost můžou dostat pod kůži. Ta atmosféra je dokonalá!
ROYAL HUNT - Dystopia -
Vůči DC Cooperovi je možná trochu macešské přibrat další pětici silných zpěváků, ale proč ne, když to skvěle funguje.
VANDEN PLAS - The Ghost Xperiment - Illumination -
Už jsem to říkal - když to máte v hlavě, v rukách, v krvi i v srdci, může se zdát, že tvořit silnou muziku jde tak nějak lehce a samo od sebe. A tihle kluci to všechno mají.
VANISHING POINT - Dead Elysium -
Australané svoji propracovanou a přístupnou muziku trošku odlehčili a zpísničkovatěli a ohromně jim to sedne.
A tady jsou kandidáti, kteří se budou s tou první desítkou promíchávat
ELLEFSON - No Cover
- Fakt se mi do výběru dostala sbírka předělávek?!? No proč ne, když je dokonalá!
FIREWIND - Firewind
- Gus. G a Herbie Langhans, aneb když si dvě výrazné individuality umí vyjít maximálně vstříc pro dobro kapely.
GRAVE DIGGER - Fields Of Blood
- Podle toho elánu to vypadá, že čas je nepodstatná záležitost, aneb když i po čtyřiceti letech vám to šlape jak za mlada.
HER CHARIOT AWAITS - Her Chariot Awaits -
Jak se z hodné a křehké Ailyn stala dračice k sežrání…
ILLUMISHADE - Eclyptic: Wake Of Shadows -
No jo, kdyby Fabienne Erni se svým zvonivě pozitivním hlasem zpívala cokoliv, tak jí to nejspíš sežeru i s navijákem.
MIKE LEPOND´S SILENT ASSASSINS - Whore of Babylon - Prostě metal, silný a našlapaný.
NIGHTMARE - Aeternam - Kam nemůže čert, tam nastrčí ženskou. A v případě Nightmare z toho leze čertovsky žhavá muzika.
SERENITY - The Last Knight - S Georgem Neuhaserem to u mě funguje jako s Fabienne Erni, takže Serenity chybět nemůžou.
SEVEN SPIRES - Emerald Seas -
Výborná zpěvačka s úžasným hlasem v hlavní roli metalové pohádky.
Všude dobře, doma taky:
BABY SECONDHAND - V zrcadlech -
Baby Seconhand by se tu objevili díky lehkosti svého punk rocku tak jako tak, ale díky tomu, co Bart Spinney předvádí po lyrické stránce, mě naprosto dostali.
GLOOM - Awaken -
Sladká melancholie v dokonalém provedení.
PUBLIC RELATIONS - Překonej svůj strach -
Nažhavená chladná elektronika. Labutí Comarova píseň, díky které se na desku dostaly i netypické skladby, které trochu nabourají tradiční barvy Public Relations, ale síla těch typických skladeb je neuvěřitelná.
RAMCHAT - Znelo lesom -
Deska, která drtí a varuje.
SEBASTIEN - Integrity -
Dovolím si vypůjčit hodnocení kolegy Molocha – „Se svým prvním česky zpívaným albem se parta kolem George Raina vypořádala na jedničku“
SIX DEGREES OF SEPARATION - Old Dogs -
I když staré psy prý novým kouskům nenaučíš, nemůžu se zbavit dojmu, že do tvorby téhle kapely nikdy tak silně nepronikla melodičnost. A najednou mi to pěkně voní.
SURMA - The Light Within -
Bezprostřednost, pozitivismus, radost. Viki a Heri při tvorbě desky zřejmě odcestovali někam na jinou planetu, tak dokonale prosluněný kontrast k celkové atmosféře loňského roku se jim podařilo vytvořit.
SOLAR SYSTEM - Synchronicita -
Se svojí druhou deskou Solar System vlastně „jen“ splnili to, co jsem od ní čekal. A proto je v tomhle výběru.
THE PANT - Bludnej kruh -
Takhle to dopadne. když najdete cestu z bludného kruhu, máte v sobě spoustu energie, dobrých nápadů a navíc odhalíte do té doby utajenou schopnost napsat dobré texty v češtině.
TRNY & ŽILETKY - Podměstí -
Emoce na dlani. Emoce, které drtí a ničí.
A jedna mimo hru – Jarek Nohavica - Máma mi dala na krk klíč, u které žmoulám v ruce klíč, pověšený na krku a je mi přitom tak nějak smutno, nostalgicky, ale hezky…
Prostoru na koncerty příliš mnoho nebylo, i tak jsem jich stihl poměrně dost. Za nejzásadnější „živou“ událost loňského roku, na kterou se mi podařilo si sáhnout i s ohledem na aktuální prohlášení Marka Hietaly, považuji únorové vystoupení tohoto geniálního muzikanta a ohromného sympaťáka v pražském klubu Roxy.
|