Netopýr z pekla je zpět? Přestože se Meat Loaf v poslední době potýká se zdravotními problémy, které způsobila jeho dlouhodobá nadváha, zatěžující jeho srdce natolik, až to začalo stávkovat, neznamená to, že by se tento charismatický vokalista vzdal své hudební kariéry. Ta je skutečně zajímavá, protože po odzívaném debutovém albu „Stoney & Meatloaf“ byl průlom v roce 1977 s albem „Bat Out Of Hell“ skutečně monstrózní. Desítky milionů prodaných alb po celém světě otočily kariéru tohoto původně muzikálového zpěváka a stala se z něj obletovaná celebrita. Přestože další alba nedosáhla takového úspěchu, přišel rok 1993 s ním obrovský comeback s albem „Bat Out Of Hell II.: Back Into Hell“, kde zpěvák opět spolupracoval s autorem Jimem Steinmanem. Nejpozději v tu chvíli pochopil, jak je pro něj toto spojení důležité.
Steinman se objevil před deseti lety na třetím pokračování „Bat Out Of Hell“, tentokrát s přídomkem „III.: The Monster Is Loose“ a potom až zase teď. Jeho spolupráce s Meat Loafem je opět aktuální, stejně jako nová deska „Braver Than We Are“. Steinmanův rukopis je nezaměnitelný a proto desky, které pro Meat Loafa napsal, zní trochu jinak než ty, kam přispívali jiní autoři. Tato alba jsou prostě mnohem teatrálnější, využívají hardrockové podstaty stejně jako muzikálového balastu a až wagnerovské bombastičnosti. Prostě něco, co na světě nikdo jiný neumí. A stejně nenapodobitelná je i „Braver Than We Are“.
Steinmanův rukopis je stejně nezaměnitelný jako hlas Meat Loafa, ovšem na obou je znát, že přece jen ta nejlepší léta mají za sebou. „Braver Than We Are“ totiž nemůže konkurovat ani jednomu z předchozích dílů „Bat Out Of Hell“ (i když ani trojka už nebyla tak zdařilá, jako první dvě desky), tím ale nelze říct, že by na něm nebyly dobré skladby. Jsou, ale výjimečné jako „I`d Do Anything For Love“ nebo „Paradise By The Dashboard Light“ zde nenajdete. Rozmáchlá kompozice „Going All The Way Is Just The Start (A Song In 6 Movements) tyto ambice splňuje asi nejlépe, protože na ploše jedenácti minut nabízí pestrou paletu hudebních nálad včetně slavných pěveckých soubojů mezi Meat Loafem a hostujícími zpěvačkami, tento post tentokrát obsadily Karla DeVito a Ellen Foley, které se podílely už na prvním díle „Bat Out Of Hell“
Ovšem je nutno přiznat, že kromě opravdu zdařilých míst je na desce i dost vaty, bez které by se posluchač obešel. Výborné skladby jako „Loving You`s A Dirty Job“ nebo „Souvenirs“ jsou proto střídány kompozicemi typu „Godz“ nebo úvodní, z gruntu špatnou „Who Needs The Young“, které posluchače spíše otravují svou teatrálností nebo takovou „Skull Of Your Country“, která by nebyla vůbec špatná, kdyby však nepokrytě nevykrádala „Total Eclipse Of The Heart“ od Bonnie Tyler.
Člověk se ale musí pozastavit nad zpěvem samotného Meat Loafa, který na desce dost prostoru předává hostujícím vokalistkám a když se dostane k sólovému partu on sám, je jasně slyšet, že jeho hlas už nemá sílu, jak tomu bývalo dřív. Není to rozhodně politováníhodný výkon, to určitě ne, ale přece jen je znát, že zub času v jeho případě v posledních letech zapracoval docela dost.
I přes vyjmenovaná negativa je „Braver Tha We Are“ dobrá deska. Nebude patřit k ozdobám diskografie tohoto legendárního pořízka, ale určitě je na ní několik momentů, ke kterým se čas od času vyplatí vracet. A přes všechny problémy, které nahrávání a vydání provázely (nejprve se mluvilo o tom, že deska vyjde už loňské léto), je dobře, že tohle album vyšlo.
|