Za to, že jsem začal oňuchávat ruské FS Projekt, mohl hlavně fakt, že dva z aktuálních členů – zpěvák Oleg Mishin a bicmen Andrew Ischenko - v prvním případě působí, ve druhém případě svého času působili u rychlomelodiků Catharsis (a u Andrewa stojí za to z toho sáhodlouhého seznamu jeho dalších působišť zdůraznit spolupráci s Blazem Bayleym, Paulem Di Annem či jeho aktuální angažmá u folkové Arkony). Hlavní persónou FS Projekt je však basák a kytarista Efes, který má na svědomí veškerou muziku, texty i aranžmá skladeb. A právě tady vidím tu největší „ošíbku“ u FS Projekt. Hlavní dojem, který mám z jejich loňského EP „Roždenie maga“ je naprosto bezelstná naivita v kompozicích a (kupodivu, právě s ohledem na Mishinovy zkušenosti z Catharsis) ve zpěvu.
Tři skladby, které na „Roždenie maga“ efesáci představují, by se měli nést na vlnách epického power metalu, a to i s ohledem na to, že titulní skladba vychází z novely ruského fantasy spisovatele Nicka Perumova, finální skladba pak čerpá z Tolkienova Silmarillionu a bitvy mezi Fingolfinem a Morgothem. Když já zoufale postrádám jakýkoliv náznak aspoň špetičky (no, možná drobet ve sborech ve „Fingolfin“ by se našla)dramatičnosti či výpravnosti!!! Ať už se to týká kompozic, které sice jsou postaveny na sladce přitažlivých (tedy nenáročně průhledných a snadno čitelných) motivech, ale chybí jim jakékoliv rozvinutí či gradace, kupodivu poměrně bezvýrazný a stereotypní je i Mishkinův projev (a ne že by se z toho základu nedalo vyvařit a zdůraznit něco víc), zejména pak v titulní skladbě mi textová epičnost (soudě z toho mála, co mi v závitech z ruštiny uvízlo) přijde absolutně nevyužitá a k neprůraznosti písní přispívá i měkkounký rodný jazyk členů projektu.
FS Projekt umí hrát, v základu mají i dobré nápady a dokáží do skladeb nacpat i kus energie. Díky tomu „Roždenie maga“ (i vzhledem ke své krátké stopáži) svojí úlohu plní dokonale. Dává vědět, že FS Projekt funguje, naznačuje, že má slušně využitelný potenciál a (snad) neodkrývá všechny karty. Přesto (a nebo právě proto) mi tahle zvukově hodně povedená nahrávka přijde jako taková leskem a bídou současné power metalové scény nepolíbená strašně hodná hudební mateřinka.
|